Et fælles initiativ mellem kommune og erhvervsliv skal vinde de unge tilbage

Hvordan fastholder man kontakten til unge, der er flyttet hjemmefra for at studere, arbejde eller prøve noget nyt? Og hvordan får man unge, der pendler ind til virksomhederne i kommunen til at blive og slå sig ned?

De spørgsmål har Aabenraa Kommune, Business Aabenraa og en række lokale virksomheder stillet sig – og svaret er en fælles indsats for at styrke relationen til de unge voksne og minde dem om, hvad området kan gøre for dem.

 

”Vi ved, at mange unge flytter for at tage en uddannelse. Men vi vil gerne minde dem om, at man godt kan tage af sted – og stadig høre til. Aabenraa Kalder skal styrke det bånd,” fortæller Helle Malene Kjølsen Olsen, afdelingschef for Bæredygtighed & Erhverv i Aabenraa Kommune.

 

Derfor lancerer Aabenraa Kommune og erhvervsliv nu ”Aabenraa Kalder” – et samlet initiativ, der skal holde forbindelsen til unge i live. Ikke kun gennem et digitalt univers, men også via fysiske mødesteder, events og lokale fortællinger. Målet er at fastholde og styrke båndet – og på sigt byde dem velkommen som nye tilflyttere.

 

”Det her er ikke kun en kommunal indsats. Det er et fælles projekt, der samler erhvervsliv, kommune og organisationer om at skabe et stærkere bånd til den næste generation,” siger Charlotte Hylleberg, direktør i Business Aabenraa

 

Et klik tættere på Aabenraa

På siden her kan man møde unge med tilknytning til Aabenraa, læse personlige historier om livet væk fra hjemstavnen – og måske få en reminder om, hvad området kan tilbyde. Men 'Aabenraa Kalder' er mere end bare en hjemmeside – det er en platform, hvor samarbejdet mellem kommune, erhvervsliv og bosætningsindsatser foldes ud i praksis.

 

Og så lever den også videre på Instagram, hvor kampagnen møder målgruppen i øjenhøjde – med hverdagsglimt, genkendelige ansigter og varme hjemkaldelser. Følg med på www.instagram.com/aabenraakalder.

 

Første fysiske event: Ringriderfesten 2025

Allerede lørdag den 5. juli 2025 rykker 'Aabenraa Kalder' ud i virkeligheden med et fælles event under årets Ringridning. Tidligere og nuværende Aabenraa-borgere inviteres til en uformel VIP-samling i loungeområdet ved Kulturboxen – med lokale smagsoplevelser, kolde øl, gode grin og plads til både netværk og nostalgi. Deltagelse er gratis – og man må tage en ven med.

 

”Vi ser det som en stor styrke, at vi er en lang rækkevirksomheder, der sammen med kommunen samarbejder for at fastholde og tiltrække unge. Det er en fælles opgave og helt afgørende for vores fremtid,” understreger Line Meldgaard, Meldgaard A/S, på vegne af Aabenraa Kalders partnervirksomheder og Advisory Board.

Partnervirksomheder:

  • Sydbank
  • Kohberg
  • Abena
  • Fleggaard
  • Meldgaard
  • Aabenraa Havn
  • Naturmælk
  • H. P. Therkelsen
  • Advodan Sønderjylland

Hvorfor kalder Aabenraa?

  • Aabenraa Kommune oplever en nettofraflytning blandt unge voksne i alderen 25–35 år.
  • Andelen af unge voksne er lav sammenlignet med andre aldersgrupper.
  • Mange flytter mod større byer for at tage en uddannelse eller finde job.
  • Udfordringen påvirker både bosætning og rekruttering af arbejdskraft.

    (Kilde: Kontur byanalyse 2024)

Join os på Insta

Bare nysgerrig? Eller allerede lidt forelsket i Aabenraa?Uanset om du bare vil snuse eller allerede har et hjerte, der banker for fjorden, fællesskabet og de bløde bakker – så er vores Instagram stedet for dig. Her deler vi små glimt fra hverdagen, store hjemvendinger, lokale grin og genkendelige steder, der vækker noget i maven.